Wznowienie postępowania podatkowego po przedawnieniu

Wznowienie postępowania podatkowego po przedawnieniu

Czy można wznowić postępowanie podatkowe po upływie terminu przedawnienia? Poznaj kluczowe zasady i przesłanki wznowienia.

ZNB

Zespół Normy Biznesowe

Redakcja Biznesowa

10 min czytania

Wznowienie postępowania podatkowego stanowi istotny instrument prawny, który umożliwia podatnikom ponowne rozpatrzenie sprawy i weryfikację ostatecznych decyzji organów podatkowych. Szczególnie problematyczna staje się sytuacja, gdy podatnik chce skorzystać z tego prawa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zagadnienie to wymaga szczegółowej analizy przepisów Ordynacji podatkowej oraz orzecznictwa sądów administracyjnych.

Problematyka wznowienia postępowania podatkowego w kontekście przedawnienia zobowiązania podatkowego nabiera szczególnego znaczenia w praktyce gospodarczej. Podatnicy często odkrywają nieprawidłowości w prowadzonych przeciwko nim postępowaniach podatkowych dopiero po upływie znacznego czasu od wydania decyzji. Może to wynikać z różnych przyczyn, takich jak ujawnienie się nowych okoliczności faktycznych, odkrycie fałszywości dowodów czy stwierdzenie niezgodności z prawem podstawy prawnej decyzji.

Wznowienie postępowania podatkowego jest szczególnym trybem postępowania, który pozwala na ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej prawomocną decyzją. Może być wszczęte zarówno na wniosek podatnika, jak i z urzędu przez organ podatkowy. Podstawowym warunkiem jest wystąpienie jednej z przesłanek określonych w zamkniętym katalogu zawartym w Ordynacji podatkowej

Podstawy prawne wznowienia postępowania podatkowego

Regulacje dotyczące wznowienia postępowania podatkowego zostały szczegółowo określone w Ordynacji podatkowej, która stanowi podstawowy akt prawny regulujący procedury podatkowe w Polsce. Przepisy te definiują zarówno przesłanki materialną wznowienia, jak i procedurę jego przeprowadzenia.

Artykuł 240 paragraf 1 Ordynacji podatkowej zawiera zamknięty katalog okoliczności, których wystąpienie daje prawo do złożenia wniosku o wznowienie postępowania. Katalog ten ma charakter wyczerpujący, co oznacza, że organ podatkowy nie może wznowić postępowania w innych przypadkach niż te expressis verbis wymienione w przepisie.

Zamknięty charakter katalogu przesłanek wznowienia oznacza, że organ podatkowy musi ściśle przestrzegać warunków określonych w ustawie. Nie może rozszerzać interpretacji tych przesłanek ani stosować analogii do przypadków nieobjętych przepisem. Każda przesłanka musi być dokładnie udowodniona i spełniona w całości

Szczegółowe przesłanki wznowienia postępowania

Pierwszą przesłanką wznowienia jest sytuacja, gdy dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe. Dotyczy to przypadków, gdy w trakcie postępowania wykorzystano dokumenty, zeznania świadków lub inne materiały dowodowe, które później zostały uznane za nieprawdziwe lub sfałszowane.

Drugą podstawą wznowienia jest wydanie decyzji w wyniku przestępstwa. Może to obejmować różnorodne sytuacje, od korupcji po fałszowanie dokumentów, które miały wpływ na treść wydanej decyzji. Istotne jest, aby przestępstwo miało bezpośredni związek z procesem podejmowania decyzji.

Trzecia przesłanka odnosi się do sytuacji, gdy decyzja została wydana przez pracownika lub organ podatkowy, który podlegał wyłączeniu zgodnie z przepisami artykułów 130-132 Ordynacji podatkowej. Wyłączenie może wynikać z różnych przyczyn, takich jak osobiste zainteresowanie w sprawie czy relacje rodzinne z podatnikiem.

Wyłączenie pracownika organu podatkowego może nastąpić z różnych przyczyn określonych w przepisach. Obejmuje to sytuacje konfliktu interesów, relacji rodzinnych, osobistego zainteresowania ekonomicznego w sprawie lub innych okoliczności, które mogą budzić wątpliwości co do bezstronności postępowania

Czwartą przesłanką jest sytuacja, gdy strona nie z własnej winy nie brała udziału w postępowaniu. Dotyczy to przypadków, gdy podatnik nie został prawidłowo powiadomiony o postępowaniu lub gdy wystąpiły inne okoliczności uniemożliwiające mu aktywny udział w sprawie.

Piąta podstawa wznowienia obejmuje sytuacje, gdy wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, ale nieznane organowi, który wydał decyzję. Ta przesłanka jest często wykorzystywana w praktyce, gdy podatnicy odkrywają dokumenty lub informacje, które mogły wpłynąć na rozstrzygnięcie sprawy.

  1. Zbadaj czy wystąpiła jedna z przesłanek określonych w art. 240 § 1 Ordynacji podatkowej
  2. Sprawdź termin przedawnienia zobowiązania podatkowego
  3. Przygotuj szczegółową argumentację prawną i faktyczną
  4. Złóż wniosek o wznowienie przed upływem terminu przedawnienia
  5. Dołącz wszystkie dokumenty potwierdzające przesłanki wznowienia
  6. Oczekuj na postanowienie organu o dopuszczalności wznowienia

Przedawnienie zobowiązania podatkowego

Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe ulega przedawnieniu z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przedawnienie stanowi jeden ze sposobów wygaśnięcia zobowiązania podatkowego i ma fundamentalne znaczenie dla systemu prawa podatkowego.

Instytucja przedawnienia służy zapewnieniu stabilności stosunków prawnych i uniemożliwia organom podatkowym dochodzenie należności przez nieograniczony czas. Po upływie terminu przedawnienia podatnik uzyskuje skuteczny zarzut przeciwko roszczeniom fiskusa, a organ podatkowy traci możliwość egzekwowania zobowiązania.

Przedawnienie zobowiązania podatkowego następuje automatycznie z mocy prawa po upływie określonego terminu. Organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej zobowiązanie podatkowe po upływie terminu przedawnienia, nawet jeśli podatnik nie powołuje się na ten zarzut. Jest to bezwzględna przeszkoda procesowa

Termin przedawnienia może ulec przerwaniu lub zawieszeniu w określonych przypadkach przewidzianych w przepisach. Przerwanie przedawnienia powoduje, że dotychczasowy bieg terminu traci znaczenie, a przedawnienie rozpoczyna bieg na nowo. Zawieszenie natomiast powoduje, że bieg terminu zostaje wstrzymany na okres trwania przyczyny zawieszającej.

W kontekście wznowienia postępowania podatkowego szczególnie istotne staje się ustalenie momentu, na który należy oceniać, czy termin przedawnienia już upłynął. Kwestia ta ma kluczowe znaczenie dla możliwości skutecznego wznowienia postępowania i wydania nowej decyzji w sprawie.

Wpływ przedawnienia na możliwość wznowienia postępowania

Ordynacja podatkowa w artykule 245 paragraf 1 punkt 3 reguluje sytuację, gdy organ podatkowy stwierdzi istnienie przesłanek wznowienia postępowania, ale jednocześnie wystąpią okoliczności uniemożliwiające uchylenie dotychczasowej decyzji. Jedną z takich okoliczności jest właśnie upływ terminów przedawnienia.

Przepis stanowi, że organ podatkowy po przeprowadzeniu postępowania wydaje decyzję, w której odmawia uchylenia decyzji dotychczasowej w całości lub w części, jeżeli stwierdzi istnienie przesłanek określonych w artykule 240 paragraf 1, lecz wydanie nowej decyzji orzekającej co do istoty sprawy nie mogłoby nastąpić z uwagi na upływ terminów przedawnienia.

Upływ terminu przedawnienia stanowi przesłankę odmowy uchylenia decyzji dotychczasowej mimo istnienia przesłanek wznowienia postępowania. Nie ma przy tym znaczenia, jaka jest konkretna przyczyna wznowienia czy jak poważne były nieprawidłowości w pierwotnym postępowaniu. Przedawnienie ma charakter bezwzględny i wiąże organ podatkowy

Istotnym zagadnieniem jest określenie momentu, na który należy ocenić, czy minął termin przedawnienia. W tym zakresie kluczowe znaczenie ma orzecznictwo sądów administracyjnych, które wypracowało jednolitą linię interpretacyjną.

Moment ocenySkutek prawnyMożliwość wznowienia
Przed złożeniem wnioskuPrzedawnienie nie nastąpiłoPełna możliwość wznowienia
W dniu złożenia wnioskuPrzedawnienie nie nastąpiłoPełna możliwość wznowienia
Po złożeniu wnioskuPrzedawnienie w trakcie postępowaniaWznowienie możliwe
Przed złożeniem wnioskuPrzedawnienie już nastąpiłoBrak możliwości wznowienia

Orzecznictwo sądowe w zakresie terminu przedawnienia

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 27 marca 2024 roku o sygnaturen I SA/Sz 28/24 zajął istotne stanowisko w kwestii momentu oceny upływu terminu przedawnienia w kontekście wznowienia postępowania podatkowego. Sąd wskazał, że momentem, na który należy ocenić, czy upłynęły terminy przedawnienia, jest moment zgłoszenia żądania wznowienia postępowania przez podatnika.

Zgodnie z tym orzeczeniem, jeżeli żądanie wznowienia postępowania zostało zgłoszone przed upływem terminów przedawnienia zobowiązania podatkowego, to organ podatkowy nie jest uprawniony do odmowy wydania nowej decyzji orzekającej co do istoty sprawy z powodu przedawnienia. Takie stanowisko ma fundamentalne znaczenie dla praktyki stosowania przepisów o wznowieniu postępowania.

Stanowisko wyrażone przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oznacza, że podatnicy mogą skutecznie wnioskować o wznowienie postępowania nawet w sytuacji, gdy termin przedawnienia upłynie w trakcie prowadzenia postępowania wznowieniowego. Kluczowe jest złożenie wniosku przed upływem tego terminu

Orzeczenie to potwierdza zasadę, że postępowanie wznowieniowe nie staje się bezprzedmiotowe wyłącznie z tego powodu, że zobowiązanie podatkowe może przedawnić się w trakcie prawidłowo zainicjowanego postępowania. Oznacza to ochronę praw podatnika, który w dobrej wierze i zgodnie z przepisami złożył wniosek o wznowienie przed upływem terminu przedawnienia.

  • Wniosek o wznowienie musi być złożony przed upływem terminu przedawnienia
  • Organ podatkowy nie może odmówić wznowienia z powodu przedawnienia, jeśli wniosek złożono terminowo
  • Postępowanie wznowieniowe może być prowadzone nawet po upływie przedawnienia, jeśli zostało prawidłowo zainicjowane
  • Kluczowe jest ustalenie daty złożenia wniosku w relacji do terminu przedawnienia
  • Sądy administracyjne konsekwentnie potwierdzają tę interpretację w swoim orzecznictwie

Praktyczne aspekty wznowienia postępowania

W praktyce stosowania przepisów o wznowieniu postępowania podatkowego podatnicy muszą wykazać szczególną staranność w zakresie terminowego składania wniosków. Kluczowe znaczenie ma precyzyjne ustalenie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz zapewnienie, że wniosek o wznowienie zostanie złożony przed jego upływem.

Podatnik składający wniosek o wznowienie postępowania powinien szczegółowo uzasadnić, która z przesłanek określonych w artykule 240 paragraf 1 Ordynacji podatkowej została spełniona. Argumentacja musi być poparta odpowiednimi dowodami i mieć charakter konkretny, a nie ogólnikowy.

Wniosek o wznowienie postępowania podatkowego musi zawierać precyzyjne wskazanie przesłanki prawnej oraz szczegółowe uzasadnienie faktyczne. Podatnik powinien dołączyć wszystkie dostępne dokumenty potwierdzające jego twierdzenia. Ogólnikowe sformułowania lub brak konkretnych dowodów mogą skutkować oddaleniem wniosku

Organ podatkowy po otrzymaniu wniosku o wznowienie postępowania przeprowadza postępowanie wyjaśniające, które ma na celu ustalenie, czy występują ustawowe przesłanki wznowienia. Postępowanie to może być poświęcone jedynie zbadaniu i ocenie przesłanek wznowienia, a nie ponownemu merytorycznemu rozpoznaniu sprawy.

W przypadku stwierdzenia, że przesłanki wznowienia zostały spełnione i nie wystąpiły okoliczności uniemożliwiające uchylenie decyzji, organ podatkowy wydaje postanowienie o wznowieniu postępowania. Stanowi ono podstawę do przeprowadzenia przez właściwy organ postępowania co do rozstrzygnięcia istoty sprawy.

Podatnik prowadzący działalność gospodarczą otrzymał w 2019 roku decyzję organu podatkowego określającą zobowiązanie z tytułu podatku PIT za 2018 rok. W grudniu 2024 roku odkrył, że decyzja została wydana na podstawie fałszywych dokumentów przedstawionych przez byłego księgowego. Złożył wniosek o wznowienie postępowania 30 grudnia 2024 roku, powołując się na fałszywość dowodów. Ponieważ zobowiązanie za 2018 rok przedawnia się z końcem 2024 roku, a wniosek został złożony przed upływem tego terminu, organ podatkowy nie może odmówić wznowienia postpowania z powodu przedawnienia.

Procedura postępowania wznowieniowego

Postępowanie wznowieniowe składa się z kilku etapów, z których każdy ma istotne znaczenie dla ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy. Pierwszy etap obejmuje złożenie wniosku o wznowienie przez podatnika lub wszczęcie postępowania z urzędu przez organ podatkowy.

Wniosek o wznowienie postępowania powinien być złożony do organu, który wydał decyzję podlegającą wznowieniu. Musi on zawierać wskazanie przesłanki prawnej wznowienia oraz szczegółowe uzasadnienie faktyczne. Podatnik powinien również dołączyć wszystkie dokumenty potwierdzające jego twierdzenia.

Po otrzymaniu wniosku organ podatkowy przeprowadza postępowanie wyjaśniające, którego celem jest ustalenie, czy występują przesłanki wznowienia określone w przepisach. W ramach tego postępowania organ może żądać dodatkowych wyjaśnień od podatnika, przeprowadzać dowody lub zasięgać opinii innych organów.

Postępowanie wyjaśniające w sprawie wznowienia ma ograniczony zakres przedmiotowy. Organ podatkowy bada wyłącznie, czy wystąpiły przesłanki określone w artykule 240 paragraf 1 Ordynacji podatkowej. Nie może na tym etapie ponownie rozpatrywać meritum sprawy ani kwestionować ustaleń faktycznych, które nie są związane z przesłankami wznowienia

Jeżeli organ podatkowy stwierdzi, że przesłanki wznowienia zostały spełnione i nie wystąpiły okoliczności uniemożliwiające uchylenie decyzji, wydaje postanowienie o wznowieniu postępowania. W przeciwnym przypadku wydaje postanowienie o odmowie wznowienia, które podlega zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Po wydaniu postanowienia o wznowieniu organ podatkowy przeprowadza postępowanie co do istoty sprawy, które może zakończyć się wydaniem nowej decyzji. Nowa decyzja może być korzystniejsza lub niekorzystniejsza dla podatnika w porównaniu z decyzją pierwotną.

Szczególne przypadki i wyjątki

W praktyce stosowania przepisów o wznowieniu postępowania podatkowego mogą wystąpić szczególne sytuacje, które wymagają indywidualnej oceny. Jedną z takich sytuacji jest przypadek, gdy przesłanki wznowienia zostały spełnione, ale wydanie nowej decyzji korzystniejszej dla podatnika nie jest możliwe z innych przyczyn niż przedawnienie.

Artykuł 245 paragraf 1 punkt 3 litera a Ordynacji podatkowej przewiduje możliwość odmowy uchylenia decyzji dotychczasowej, gdy w wyniku uchylenia mogłaby zostać wydana wyłącznie decyzja rozstrzygająca istotę sprawy tak, jak decyzja dotychczasowa. Oznacza to sytuację, gdy mimo wystąpienia przesłanek wznowienia, nowa decyzja nie różniłaby się od poprzedniej.

Odmowa uchylenia decyzji z powodu braku możliwości wydania odmiennej decyzji ma na celu zapobieganie prowadzeniu postępowań bezcelowych. Jeśli nawet po uwzględnieniu nowych okoliczności lub dowodów rozstrzygnięcie musiałoby być identyczne, wznowienie postępowania nie ma praktycznego sensu

Inną szczególną sytuacją jest przypadek, gdy podatnik powołuje się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego o niezgodności przepisu z Konstytucją. Zgodnie z artykułem 240 paragraf 1 punkt 8 Ordynacji podatkowej, podstawą wznowienia może być wydanie decyzji na podstawie przepisu, o którego niezgodności z Konstytucją orzekł Trybunał Konstytucyjny.

W takich przypadkach szczególnie istotne staje się ustalenie, czy orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego ma wpływ na treść wydanej decyzji podatkowej. Nie każde orzeczenie o niezgodności przepisu z Konstytucją automatycznie uzasadnia wznowienie postępowania - musi istnieć bezpośredni związek między wadliwością przepisu a treścią decyzji.

Dokumentacja i dowody w postępowaniu wznowieniowym

Skuteczne przeprowadzenie postępowania wznowieniowego wymaga od podatnika starannego przygotowania odpowiedniej dokumentacji i dowodów potwierdzających przesłanki wznowienia. Rodzaj i zakres niezbędnych dokumentów zależy od konkretnej przesłanki, na którą powołuje się podatnik.

W przypadku powoływania się na fałszywość dowodów, podatnik powinien przedstawić dokumenty lub inne materiały dowodowe potwierdzające, że dowody wykorzystane w pierwotnym postępowaniu były nieprawdziwe. Mogą to być orzeczenia sądów karnych, opinie biegłych, dokumenty archiwalne lub inne materiały.

Gdy podstawą wznowienia są nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody, podatnik musi wykazać, że okoliczności te istniały w dniu wydania decyzji, ale nie były znane organowi podatkowym. Kluczowe jest udowodnienie, że gdyby organ znał te okoliczności, decyzja mogła być inna.

Ciężar dowodu w postępowaniu wznowieniowym spoczywa na podatniku składającym wniosek. Musi on nie tylko wskazać konkretną przesłankę prawną, ale również przedstawić przekonujące dowody jej spełnienia. Organ podatkowy nie ma obowiązku samodzielnego poszukiwania dowodów na poparcie twierdzeń podatnika

Szczególną uwagę należy zwrócić na terminowość działań podatnika. Niektóre przesłanki wznowienia mogą być skutecznie podnoszone tylko w określonym czasie od ich ujawnienia się. Opóźnienie w składaniu wniosku może skutkować utratą możliwości skutecznego wznowienia postępowania.

  • Dokumenty potwierdzające fałszywość dowodów użytych w pierwotnym postępowaniu
  • Orzeczenia sądów karnych dotyczące przestępstw wpływających na decyzję podatkową
  • Nowe dokumenty lub dowody istniejące w dniu wydania decyzji, ale nieznane organowi
  • Dokumentacja potwierdzająca wyłączenie pracownika organu podatkowego
  • Dowody na nieprawidłowe zawiadomienie o postępowaniu lub inne przyczyny nieobecności podatnika

Najczęstsze pytania

Czy można wznowić postępowanie podatkowe po upływie terminu przedawnienia zobowiązania?

Nie można wznowić postępowania, jeśli wniosek został złożony po upływie terminu przedawnienia. Kluczowy jest moment złożenia wniosku - musi to nastąpić przed upływem pięcioletniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Jeśli wniosek zostanie złożony terminowo, postępowanie może być prowadzone nawet po upływie przedawnienia.

Jakie są najczęstsze przesłanki wznowienia postępowania podatkowego?

Najczęściej podatnicy powoływują się na ujawnienie się nowych okoliczności faktycznych lub dowodów nieznanych organowi w dniu wydania decyzji, fałszywość dowodów wykorzystanych w postępowaniu oraz wydanie decyzji przez pracownika podlegającego wyłączeniu. Każda z tych przesłanek musi być szczegółowo udowodniona.

Czy organ podatkowy może wznowić postępowanie z urzędu?

Tak, organ podatkowy może wznowić postępowanie z urzędu, jeśli stwierdzi wystąpienie którejś z przesłanek określonych w artykule 240 Ordynacji podatkowej. W praktyce jednak zdecydowana większość postępowań wznowieniowych jest inicjowana na wniosek podatników.

Ile czasu ma organ na rozpatrzenie wniosku o wznowienie postępowania?

Ordynacja podatkowa nie określa konkretnego terminu na rozpatrzenie wniosku o wznowienie postępowania. Organ powinien działać bez zbędnej zwłoki, stosując ogólne zasady prowadzenia postępowania podatkowego. W praktyce postępowanie może trwać kilka miesięcy, w zależności od złożoności sprawy.

Czy można zaskarżyć postanowienie o odmowie wznowienia postępowania?

Tak, postanowienie o odmowie wznowienia postępowania podlega zaskarżeniu do wojewódzkiego sądu administracyjnego w terminie 30 dni od jego doręczenia. Skarga powinna zawierać zarzuty dotyczące nieprawidłowej oceny przesłanek wznowienia przez organ podatkowy.

ZNB

Zespół Normy Biznesowe

Redakcja Biznesowa

Normy Biznesowe

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi